Als je het aanmeldformulier hebt ingevuld dan ontvang je een uitnodiging voor een eerste gesprek. Een eerste consult, een kennismakingsgesprek met de orthodontist. Tijdens dit eerste consult worden jouw wensen besproken en zal de orthodontist bekijken en aangeven of een beugel mogelijk en nodig is.
Om een behandelplan op te stellen hebben wij gegevens nodig. Deze gegevens worden verzameld bij het uitgebreid onderzoek. Op basis van röntgenfoto’s, foto’s van het gezicht en het gebit, en een 3D-scan van je gebit, wordt door de orthodontist het behandelplan opgesteld.
Het behandelplan wordt besproken tijdens de volgende afspraak. Tijdens dit gesprek zal de orthodontist aangeven welk soort behandeling er plaats zal vinden, hoe lang de behandeling duurt en de wat de kosten ongeveer zullen zijn. Wanneer je akkoord gaat met het behandelplan kunnen de afspraken worden ingepland.
Normaal gesproken kom je gedurende de behandelperiode om iedere 4-6 weken voor een controle, waarbij je beugel gecontroleerd wordt en de volgende stap in de behandeling wordt gezet.
In onze praktijk wordt gewerkt met taakdelegatie. Onze assistentes voeren zelfstandig taken uit waarvoor zijn opgeleid zijn en daarna bekwaam en bevoegd zijn verklaard. De assistentes werken in opdracht van de orthodontisten, waarbij de orthodontist altijd eindverantwoordelijk blijft voor alle uitgevoerde handelingen.
Kosten en verzekering
Kosten
De tarieven voor orthodontie zijn vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA). Het is moeilijk om van te voren aan te geven wat een orthodontische behandeling precies kost. De totale kosten zijn afhankelijk van de behandeling die plaats zal vinden. Voor een behandeling van twee jaar (vaak een combinatie van verschillende beugels) zijn de totale kosten gemiddeld tussen de € 2300,- tot € 3200,–!
Check je verzekering
Wij adviseren je om de voorwaarden van je verzekeraar goed na te kijken, of om navraag te doen bij de verzekering of je in aanmerking komt voor vergoeding van orthodontie. Orthodontie wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Sommige verzekeraars hanteren een wachttijd.
Facturering
Wanneer je in behandeling bent, gaat de facturatie via Netpoint Factoring. Orthospecialist Delft heeft met Netpoint Factoring de afspraak dat zij de rekening in eerste instantie proberen te innen bij de verzekeringsmaatschappij. Wanneer er nog een bedrag overblijft en/of de behandeling niet wordt vergoed, wordt er een factuur gestuurd naar het e-mailadres of huisadres. Via de website van Netpoint Factoring kun je de declaraties inzien, downloaden en eventueel betalen via iDEAL.
Voor vragen aan Netpoint Factoring kun je bellen naar 0416 541509 of inloggen op de website www.uwdeclaraties.nl
F812A Herstel of vervanging van retentie apparatuur *
€ 45,96
* Indicatie techniekkosten; per element
€ 5,00
F813A Plaatsen extra retentiebeugel, per kaak
€ 45,96
* Indicatie techniekkosten
€ 50,00
F814A Plaatsen retentiebeugel, bij andere orthodontist behandeld *
€ 45,96
* Indicatie techniekkosten
€ 50,00
F815A Verwijderen spalk, per element
€ 7,04
De prijzen zijn geldig tot en met 31 december 2024, tussentijdse prijswijzigingen door de NZa voorbehouden.
* De opgegeven techniekkosten zijn een gemiddelde, de werkelijke techniekkosten worden van de techniekbon en/of aankoopbon overgenomen.
Veelgestelde vragen
Natuurlijk kun je altijd contact met ons opnemen, maar wellicht staat hier je vraag al tussen. Neem anders gerust contact op met ons via: 015 2153434 of balie@orthospecialist-delft.nl
Ik heb nog niet al mijn tanden en kiezen gewisseld, kan ik dan al een afspraak maken bij de orthodontist?
Jazeker! Het is in sommige gevallen noodzakelijk om al eerder te starten met een beugelbehandeling, ook al zijn nog niet alle volwassen tanden en kiezen doorgebroken. Uw tandarts zal u in principe rond de juiste tijd doorsturen, afhankelijk van de gebitssituatie.
Hoe lang moet ik een beugel dragen?
De gemiddelde behandelduur is 2-3 jaar, afhankelijk van de afwijking van je gebit en of je als patiënt onze instructies wel goed opvolgt. Als we het behandelplan met je bespreken, kunnen we je vertellen hoe lang de behandeling naar verwachting zal gaan duren.
Is een beugel pijnlijk?
Vlak na het plaatsen en telkens na een controle kunnen je tanden gevoelig zijn. Eventueel kun je een pijnstiller nemen. Soms raakt de binnenkant van je wangen en lippen geïrriteerd en geven we een stukje was om tijdelijk op de scherpe delen van je beugel aan te brengen. Als er een scherp randje aan de beugel zit, kunnen we dat misschien bijslijpen. Vraag het ons gerust!
Kan ik met een beugel alles blijven eten?
Nee. Wij raden af om harde dingen te eten of af te bijten. Delen van je beugel kunnen verbuigen bij het kauwen van harde etenswaren, zodat je beugel niet meer werkt op de manier zoals is bedoeld. En als hij breekt, zit je met de kosten van de reparatie. Appels en stokbrood kun je daarom beter niet afbijten, maar eerst in stukjes snijden. Sommige nootjes zijn te hard en ook kleverig snoep en kauwgom raden we af.
Kan het kwaad als ik een elastiekje inslik?
Nee hoor, die komen er met de ontlasting vanzelf weer uit. Ze kunnen nergens blijven haken of problemen veroorzaken dus maak je in dit geval geen zorgen.
Wat moet ik doen met een loszittend draadje?
Neem zo snel mogelijk contact met ons op als je draadspalk los komt te zitten. Door een losse spalk kunnen je tanden weer gaan draaien of er kunnen gaatjes ontstaan op de plaatsen waar de lijm heeft losgelaten. Gooi een losse spalk niet weg maar neem hem mee om te laten repareren. Dit scheelt je geld.
Hoe maak ik mijn uitneembare beugel het beste schoon?
Gewoon met een tandenborstel en warm water. Tandsteen op je beugel is niet erg, deze aanslag gaat er af door de beugel een half uurtje in warm water met (schoonmaak)azijn te leggen. De uitneembare beugel kan niet in de vaatwasser. Tijdens het vaatprogramma wordt de temperatuur van het water vaak te hoog, hierdoor kan de beugel vervormen en dus niet meer passen.
Moet ik gewoon blijven poetsen zoals ik gewend was?
Zorg voor extra mondhygiëne door zorgvuldig te poetsen, maar ook door elke dag met een dunne tandenstoker tussen de tanden schoon te maken. Draag je een vaste beugel, dan mag je gerust je elektrische tandenborstel blijven gebruiken.
Hoe zie ik het verschil tussen een orthodontist en een tandarts voor orthodontie?
Omdat in Nederland ook tandartsen beugels mogen plaatsen is het voor patiënten soms verwarrend om het verschil te zien tussen een tandarts en een orthodontist. In het BIG-register kun je elke werkzame arts in Nederland opzoeken. Een tandarts mag zich alleen een orthodontist noemen als bij het kopje specialisme ‘Dento-maxillaire orthopaedie’ (een ander woord voor orthodontie) vermeld staat. De titel orthodontist is een beschermde titel en mag dus niet door een niet-gespecialiseerde tandarts gevoerd worden. Om het verder te verduidelijken heet een tandarts die ook beugels plaatst een ‘tandarts voor orthodontie’.
Klachtenregeling
Wij proberen er altijd voor te zorgen dat je bij ons een professionele, persoonlijke en eerlijke behandeling krijgt. Toch kan het een keer voorkomen dat je vindt dat je niet goed bent geïnformeerd of behandeld. Loop niet te lang met deze onvrede rond. Wij waarderen jouw mening en proberen dan ook altijd samen op zoek te gaan naar een passende oplossing.
Klachtenformulier
Dus heb je een op- of aanmerking over onze praktijk? Laat het dan aan ons weten via ons klachtenformulier. Deze ligt in al onze praktijken. Na ontvangst van het formulier nemen wij zo spoedig mogelijk contact met je op. Met jouw mening kunnen we de kwaliteit van onze zorg continu verbeteren.
Advies van het TIP
Wij nemen ieder probleem serieus. Mocht je toch vinden dat wij niet genoeg met jouw klacht hebben gedaan, kun je telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP, tel: 0900-2025012, €0,15 per minuut). Het TIP is opgericht door de beroepsorganisatie van je orthodontist, de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT). De afhandeling verschilt per situatie. De TIP-medewerker kan je verder adviseren. TIP raadt soms aan je probleem per brief aan de KNMT voor te leggen.
KNMT-klachtenregeling
Als je besluit je probleem per brief aan de KNMT voor te leggen, kun je gebruik maken van de KNMT-klachtenregeling voor cliënten. Deze regeling voldoet aan de eisen die de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector aan iedere zorgverlener stelt. De KNMT kan tussen jou en je orthodontist bemiddelen of overgaan tot een formele behandeling van je klacht, resulterend in een uitspraak.
Meer informatie
Meer informatie over de klachtenregeling kun je opvragen via de site van de KNMT. Of schriftelijk via Postbus 2000, 3430 CA Nieuwegein.
Klanttevredenheid
Wij meten met regelmaat de klanttevredenheid om op de hoogte te blijven van je wensen en behoeften. Vanzelfsprekend kan je deze ook melden bij de balieassistente en/of de orthodontist.